KONUŞMA ÖRGÜSÜ (DİYALOG), MÜZİK VE DİĞER SESLER

Konuşma Örgüsü Yazımında Özel Durumlar

1. Uzun Konuşmalar: Uzun konuşmalar, daha ok olayları ve durumları, duygusal ortamı, kişilerin düşüncelerini ve görüntüyle verilemeyecek şeyleri anlatmak gerektiğinde kullanılır.

2. Kısa Konuşmalar: Genel olarak şiirde, şarkı sözlerinde, vb. kullanılan kısa satırlar, konuşma örgüsünde belirli vurgu tiplerini güçlendirir.

Düşüncelerin, Anımsamaların Verilmesi

1. Dış ses ya da görsel anlatım
2. Kişinin kendi kendine konuşması (monolog)
3. Görüntü Üzeri Konuşma (Voice - Over): Filmin başında kullanılan bir söz yeri geldikçe, kişinin belleğinde yinelenir. Buna anımsatıcı söz denir.
4. Sığ Konuşma: Duruk çatışmaların ürünü olan sığ konuşma, oyuncuyu/izleyiciyi bir yere ulaştırmayan bir konuşma örgüsüdür.
5. Dolaylı Konuşma: Güldürme, şaşırtma, karşıtlık yaratma, anıştırma gibi amaçlarla kullanılan sahne ile ilgili değilmiş gibi görünen konuşma örgüsü biçimidir.

Konuşma Örgüsü Yazarken Dikkat Edilecek Noktalar

1. Konuşma örgüsü tamamen kişilerin gelişimine bağlıdır.
2. Konuşma örgüsü, doğal konuşma dilini yeğleyerek, yumuşatılan, resmi olmayan bir yaklaşımla yazılır.
3. Yersiz küfürlü konuşma, izleyici açısından irkilticidir.
4. Öykünüz gerektiriyorsa elbette şive ve aksan da olmalıdır.
5. Konuşma örgüsünün, öykünün gelişimini engellemesine fırsat vermemelidir.
6. İlke olarak kısa, bir solukta söylenebilir tümceler kurulmalıdır.
7. Kişinin biçemini de dikkate alarak, bir duyguyu, bir düşünceyi ya da bir olayı, karmaşık bir tümce yapısından kaçınıp, en ekonomik/özü ve kıvrak bir biçimde yazılır.
8. Uzun konuşmaları, kısaltıp uygun duruma getirmek gereklidir.
9. Oyuncuları düşünerek, seçtiğimiz sözcüklerin, birlikte söylenmesi zor harflerden oluşmamasına özen gösterilmemelidir.
10. Yinelemeyi önleme amacıyla bir tümcelede "hakikat", öteki tümcede "gerçek" sözcük kullanılmasıdır.
11. Duraksamayı, yanlış anlamaya, anlaşılmamaya yol açmaması için tümcelerin açık, anlaşılır olmasına önem verilmelidir.
12. Değişimi yansıtan konuşma örgüsü tümce tümce geliştirilir. Bunun için araya, iki tümceyi bağlayan bir "geçiş tümcesi", bir "köprü tümcesi" yazıldığında, geçişin yumuşak ve akıcı olması sağlanabilir.
13. Dilin akıcı olmasına önem verilmelidir.
14. Raslantı sonucu uyaklı duruma gelmiş tümceler ilgiyi dağıttığından bunlar değiştirilmelidir.
15. Konuşmalar, olayı diri tutmayıp, cansızlaştırıyorsa, bunları yeniden yazarak daha enerji yapılabilir.
16. Yazarken bir yol varsa, konuşma örgüsüne başvurmayıp göstermelidir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Senaryonun Önemli Bölümleri

ZAMAN VE MEKAN

WESTERN TÜRÜ